Slova kolem nás

TÝDEN.CZ

19. 1. 2018
Rubrika: O politice

Režim, který miloval demolice

Autor: Jaromír Slomek

13.10.2012 00:01

Kniha inspirující toto psaní se jmenuje Beroun, napsal ji bývalý berounský archivář Milan Garkisch a právě vyšla péčí pražsko-litomyšlského nakladatelství Paseka v edici Zmizelé Čechy. Mají tam, jak známo, také edici Zmizelá Morava a Slezsko a dosud vydali tyto svazky: Benešov, Brno I, II, Česká Kanada, České Budějovice I, II, Děčín, Dobruška a Opočno, Dvůr Králové nad Labem, Frýdek-Místek, Hořice, Hradec Králové, Hranice, Cheb, Chomutov, Chrudim, Jeseník, Jičín, Jilemnice, Jindřichův Hradec, Kadaň, Karlovy Vary, Karviná, Kladno, Klatovsko, Kralupy nad Vltavou, Liberec, Litoměřice, Litomyšl, Louny, Mělnicko, Mělník, Mladá Boleslav, Náchod, Novopacko, Nový Bydžov, Opava, Ostrava, Pelhřimov, Poděbrady, Prachatice, Prostějov, Přerov, Příbram, Rakovnicko, Rudolfovsko, Sedlčansko, Semilsko, Slaný, Sobotecko, Střední Krušnohoří, Střední Šumava, Sušice, Svitavy, Špindlerův Mlýn, Šumperk, Teplice, Třeboň, Turnovsko, Uherské Hradiště, Ústí nad Labem, Vimperk, Vltavotýnsko, Volarsko, Vrchlabí, Vyškov, Západní Krušnohoří, Zlín, Žatec. (Vedle toho existuje i edice Zmizelá Praha, jež má zatím devět svazků místopisných a další tematické: Trhy a tržiště, Tramvaje a tramvajové tratě I-III, Továrny a tovární haly I, Sporty a sportoviště, Nádraží a železniční tratě, Automobily a motocykly, Automobilové a motocyklové závody.)

Klobouk dolů! Jde o knihy dílem textové, dílem obrazové, tak třeba výklad o Berouně začíná na straně 5, přeruší se na straně 55, za mohutnou obrazovou přílohou o 96 stranách pokračuje od strany 57 až do strany 75. Černobílých fotografií („které většinou nebyly ještě uveřejněny") je 191 (a nádavkem k nim jedna stará rytina), zachycují budovy, které už dnes nestojí, eventuálně proluky mezitím zastavěné. Tedy Beroun, jak vypadal včera a předevčírem. Nebylo by na tom nic zvláštního, protože každé město, není-li to skanzen, prochází proměnami času, staré dosluhuje a nové přichází. Jenže kniha nazvaná Beroun - podobně jako výše vyjmenované svazky - je ještě něčím jiným: bez emocí, věcně (snímky a čísly) vystavuje účet režimu, který tak rád bořil a ničil, plkaje o světlých zítřcích. Kolika českým městům se nenapravitelně ublížilo za Gottwalda, Zápotockého, Novotného, Svobody a Husáka! Kolik historických budov bylo strženo, kolik umělecky hodnotných staveb vzalo za své - jen proto, aby ustoupily tomu nejhloupějšímu, co na jejich místech mohlo vyrůst: nudným panelovým domům, zoufale šedým samoobslužným prodejnám potravin, eventuálně škaredým sekretariátům Komunistické strany Československa, zhmotňujícím představy „dědiců velkých tradic českého národa" (jak kdysi komunisty nestoudně definoval Nejedlý) o důstojnosti a současně modernosti.

Garkischův Beroun je smutné čtení: „...se začaly bourat staré stodoly na Wagnerově náměstí...", „...objekty byly postupně demolovány...", „...budova byla odstřelena...", „...byly odstřeleny zbytky Panského mlýna...", „Při přeměně starého zábranského hřbitova v park (...) byla bohužel část starých náhrobků zničena a litinové kříže dány do železného šrotu", „...bylo rozhodnuto obrátit se k asanaci v historickém centru...", „...za oběť nadšenému přetváření Berouna v ukázkové socialistické město [padlo] několik historicky cenných domů a pár metrů středověkých hradeb...", „...zbourány celé bloky domů a stodol...", „...zmizely dva domy...", „...strženy tři domy, mezi nimi i barokní dům (...) s valenými klenbami v přízemí a patře...", „...zaniklo několik domů...", „...pokračovala asanace dalších šesti objektů...", „...stržen rohový dům...", „...demolován objekt bývalé restaurace...", „Po roce 1978 probíhala asanace centra Berouna doslova kvapíkovým tempem", „...stržena fronta domů...", „...zmizela z povrchu zemského celá jižní zástavba v Havlíčkově ulici...", „...vzalo za své několik domů s cennými renesančními a barokními stavebními jádry i několik metrů městských hradeb...", „Pak došlo k demolici Hrdlořez. Malé domky této uličky bývaly v berounských turistických průvodcích přirovnávány ke Zlaté uličce na Hradčanech." Atd.

„Mohutné bourání centra Berouna přilákalo režiséra Evžena Sokolovského, aby ruiny využil jako exteriér k natáčení televizního seriálu Muž na radnici." Ano, to barbarství bylo dobré leda ke zfilmování Dietlovy normalizační stupidity. Bestia triumphans, křičel kdysi Vilém Mrštík. Tehdy to ještě nebylo tak strašné, ke slovu přišla řemeslně poctivá secese. Avšak v letech komunistického panství nevyrostla v Berouně (ten tu budiž jen jako příklad) na náhle volných stavebních parcelách ani jedna pěkná stavba. Opravdu, ani jedna. Kdo si tu epochu chce zopakovat?



Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
   Hodnocení  8.8

Diskuze

Jaromír Slomek

Jaromír Slomek
Oblíbenost autora: 8.73

O autorovi

Narodil se v Děčíně roku 1958. Absolvoval studia bohemistiky a pedagogiky na FF UK. Literární kritik, publicista a editor, externí učitel na Fakultě sociálních věd UK v Praze.

Kalendář

<<   leden 2018

PoÚtStČtSoNe
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031